Jumaat, 14 Oktober 2011

resepi nasi goreng kampung...

disebabkan aku tinggal sorang2 je kt rumah sebab mak aku out station (sgt) terpaksalah aku masak sendiri,basuh pinggan sendiri,sepahkan rumah sendiri dan segalanya sendiri..sendiri faham SENDIRI!!!!!
ahaha...(gedik gila kau)

menu yang aku masak selepas balik sekolah tadi ialah nasi goreng kampung..

apa?? kau masak?? jeng jeng jeng...

KENAPA X PERCAYA KA?


ok cukup...


bahan-bahan yang diperlukan ialah nasi sejuk..
kenapa kena guna nasi sejuk? nasi panas atau bubur x boleh ke?

mak aku cakap: wahai adik,kalau nak masak nasi goreng kena guna nasi sejuk sebab kalau guna nasi panas nanti nasi goreng jadi puding atau lebih tepat melekit dan bergumpal-gumpal..

cukup lah bebel!!!!



ulang semula..


 Angaran seorang sahaja...

- 1 pinggan nasi sejuk dihiris halus..(kalau percaya kena hiris halus sah korang memang x reti masak..)

- 1 inci belacan (dibakar sehingga wangi bukan hangus)

-3 ulas bawang putih

-3 biji cili padi (sesuka hati atau ikut lidah,kalau rasa2 lidah papan masukkan 1 pokok...

- 1 biji bawang kecil..

-sayur kangkung.

-ikan bilis ataupun paus..

- garam bukan geram..

- msg kalau nk botak..

- 1 biji telur burung unta @ ayam..

- hirisan ayam..


- kaedah,cara,teknik dan juga ilmu nk buat nasi goreng orang kampung...ehh nasi goreng kampung..


- ok puan2 tumbukkan cili padi,belacan yang dah hangus,bawang putih,dan bawang kecil di dalam mesin penumbuk atau lebih dikenali sebagai batu lesung pipit..
 selepas itu,panaskan kuali anda dan letakkan minyak masak sedikit..(sedikit je jgn ghade2 nk letak 1 botol yg 5 kg tu.)
-gorengkan ikan bilis sehingga garing lalu masukkan hirisan ayam.. angkat dan tumiskan bahan2 yang telah ditumbuk tadi..yeaahh,,

_ setelah kering bahan yang ditumis,masukkan sedikit air dan masukkan NASI SEJUK!

-gaul,gaul,gaul sehingga terasa gam dengan gerak hati...

_ masukkan garam,msg(kalau nk botak), dan gaul sehingga sebati...

-buat satu lubang di tengah2 gumpalan nasi dan masukkan telur burung unta @ayam...

-goreng sehingga garing sedikit dan masukkan hirisan ayam yang sudah digoreng..

-masukkan sayur kangkung,tunggu sehingga layu di hujung mekar..

-padamkan api(kalau tak hidupkan api ulang semula step 1 hingga akhir sebab confirm anda boleh mati sakit perut kalau tak hidupkan api)


-masukkan ke dalam pinggan,mangkuk ataupun periuk..taburkan dengan ikan bilis yang digoreng tadi...


-p/s: aku tidak akan bertanggungjawab jika masakan yang anda masak menjadi tawar,tak sedap,rasa nk muntah,dan juga menjengkilkan kerana aku buat sedap jew...

4 ulasan:

sis92 berkata...

eh sjak bila plak si kuat kentut ni pandai masak :)

cik ungu berkata...

gambar tu nampak sedap. tapi bila terbaca watermark, terus tak selera. terbayang nasik goreng tu ada kentut darah.

apakahh???

pajong pemalas!!! berkata...

hahaha..
cik ungu: relax ur... mmg klau wt nsi goreng ue anda akan trkentut sbb pedas..haha

sis: mmg reti ur...ayo yo...tgok yg dlu2 ad resepi sagetti labognesi...(btul ke eja?)

laskar pelangi berkata...

tengok gambar rasa lapo la lakkkkk...adesssssssss

pegodeh

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...