Selasa, 18 Oktober 2011

tempe kenapa tempe?

Tempe kenapa tempe? makanan yang sinonim dengan masyarakat jawa..(aku jawa) kenapa aku suka makan tempe? kenapa!!!! haha.. tempe nie kalau korang nak tau makan dengan nasi memang sedap woookkk...tadi masa aku tengah goreng tempe tiba-tiba aku terfikir kenapa aku makan makanan yang berkulat? erkk..tp orang cakap makan tempe nie bgos tuk kecerdasan otak (syuhadah cakap) betul kah atau sekadar mitos masyarakat agar memakan makanan tradisional jawa untuk menjimatkan duit? haha...
aku dulu semasa zaman persekolah tingkatan 4 pernah buat tempe sebab aku amek MPV ataau lebih dikenali sebagai mata pelajaran vokasional aliran pemprosesan makanan..(sekarang  tingkatan 6, lari jauh gila!)
semasa aku buat memang tak jadi! tempe yang aku buat seperti hutan rimba malar hijau..
lebih kurang macam nie lah tempe yang aku buat dulu..heee




tempe nie kalau korang nak tau diperbuat daripada kacang soya  dan ragi.kacang soya tu dibasuh dan  dikupas kulitnya.selepas tu kacang soya tu akan dikeringkan mengunakan hair dryer.(tipu!)
setelah kering kacang-kacang yang telah terbogel itu akan digaul bersama ragi..
dibungkus dengan hemat dan cermat ..setelah 7 hari baru boleh digoreng tempe tuuuu...
haa..amacam? faham??



tempe yang diidamkan anak dara..

tempe nie jugak dikaitkan dengan awet muda..tu jangan tanya aku memang aku tak tau. tapi berdasarkan tinjauan kepada 1 responden iaitu aku sendiri perkara itu adalah tidak benar sebab wajah aku tak muda-muda pun..errkk...haha


korang pernah makan tempe goreng sambal? sedapp oooooo




p/s aku dapat idea selepas mengoreng tempe

8 ulasan:

Syuhadah Hamizi berkata...

mmg bagus utk kecerdasan otak. so,utk student2 kt luar sana,elok la makan tempe.

HEHE terima kasih tag nama saya dlm entri TEMPE :))

pajong pemalas!!! berkata...

hahaha...oke2...hahaha

atiqa aris berkata...

pernah2 sedap ek?eh camtu eh wat tempe?mcm xpnah tgok je.huu

pajong pemalas!!! berkata...

haha...a'ah cm tu lh wt tempe ..nmpk simple tp sbnarnyew LECEH!!

ijatazyanniaizzati berkata...

jadi usahawan tempe boleh kaya tak.hahah

pajong pemalas!!! berkata...

bole sgt...export tempe 1 dunia...

nas japanibikes berkata...

ko curik tempe ciktaikan??
aku bagitau ciktai!!!!

pajong pemalas!!! berkata...

hahaha...sengallll....

pegodeh

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...