Rabu, 26 Oktober 2011

ikram 5

Jam casio data bank milik ikram Sudah menunjukkan  pukul 3.14 pagi iatu saat majoriti manusia sedang lena diulit mimpi indah dan berkhayal dengan impian masing-masing.Ikram duduk menghadap lap topnya dan jari jemarinya rancak menari di papan kekunci megikut rentak alunan minda yang inginkan sebuah cerita tentang kehidupan remajanya.walaupun peperiksaan STPM hanya tinggal beberapa hari lagi ikram  seperti tidak menujukkan wajah gusarnya kerana bagi ikram jika sampai masa kertas soalan berada di depan mata masa itulah dia perlu gusar untuk menjawab.
Mata ikram tidak menunjukkan reaksi megantuk kerana otak ikram sedang memainkan video-video ulang tayang kehidupannya bersama yani sewaktu bunga-bunga kebahagiaan sedang mula mekar di hati ikram..peristiwa-peristiwa manis yang dialami seperti baru semalam  kejadian itu berlaku.
peristiwa dimana yani ingin membeli cold blog pada petang khamis sangat mencuit hati ikram sehingga menyebabkan ikram tertawa kecil keseorang..ketika itu jam sudah menunjukkan pukul 6 petang dan yani menghantar mesej kepada ikram untuk pergi ke rumahnya dengan kadar segera..ikram mula cemas kerana cara yani menunjukkan seperti dia dalam keadaan cemas.sepantas motorsikal ikram sudah berada di belakang rumah yani.
“sayang beli cold blog jom”  yani berkata selepas ikram sampai di muka pintu  dapur yani.ikram terdiam dan terus ketawa.. “ha? Hahaha…jom helmet ada? “ kerana mahu bergegas ikram lupa untuk memakai helmet yang menjadi pelindung kepala agar otak tidak terjejas jika berlaku kemalangan..
“tak payah pkai lah..carefour ja kn? “  yani merungut dengan manja..
“kepala hotak awak.. xde2 pergi rumah kawan awak lh..pinjam dia orang..”
yani terus melompat menaiki motorsikal ex5 milik rakan ikram untuk menuju ke rumah rakan yani untuk meminjam helmet..
Di dalam perjalanan menuju ke carefour mereka asyik tertawa dengan penuh gembira..
sampai sahaja di carefour ikram mematikan enjin motosikalnya dan ikram membuka helmet tetapi yani enggan..” awak tak payah lh bukak helmet kejap je kan?” sambil membuat muka manjanya..
“jangan meghada-ghada,bukak..” ikram terus menarik helmet yani agar dia membuka helmetnya..
“yew lah!! Sya buka”

mereka menuju ke gerai cold blog yang berhadapan dengan pintu masuk utama carefour Batu Pahat.. pada mulanya ikram tidak mahu membeli tetapi terliur pula dia melihat menu-menu ice blended yang ada di gerai itu..
Jam sudah menunjukkan pukul 7.10 malam sudah lewat..
ikram tertawa bila terkenang kembali peristiwa yang mencuit hati ketika dia dan yani sudah mendekati kawasan perumahan yani..
“awak! Kereta kancil belakang nie macam kereta abang saya. Cepat-cepat!!  uhh mampos lh nie”
jantung ikram mula berdegup kencang pabila yani megatakan sebegitu..

ikram menambah kelajuan motornya dan terus membelok dengan laju sehingga hamper terbabas ke semak..
sampai di kawasan rumah yani ikram terus memberhentikan yani dan tanpa disedari dia telah memberhentikan yani di belakang rumah india jiran yani bukan di belakang rumah yani..
ikram terus keluar dari kawasan itu dan melihat bahawa kereta kancil itu bukan abangnya..ikram terus ketawa..sehingga burger yang sepatutnya dia beli untuk kawannya dia lupa..
sampai sahaja di rumah ikram melihat sesuatu di dalam bakulnya iaitu cermin mata yani..
“memang tak Nampak lah sayang aku malam nie”ikram membebel seorang diri..
Ikram tersentak apabila suara pak ciknya kedegaran..
“aik?? Memigau rupanya.”
astaufirlahalazim,aku belum lagi solat isyak dah pukul 4 pagi nie…yani yani kau betul-betul mencuri hati aku sehingga kau sudah berpunya pun aku masih mengharapkan kau…”
suara ikram semakin tengelam megikut rentak kesunyian hening pagi..ikram megambil wudhuk dan terus solat isyak di hujung waktu..selesai solat ikram berdoa..
Ya Allah...
Seandainya telah Engkau catatkan...
Dia milikku tercipta buatku...
Satukanlah hatinya dengan hatiku...
Titipkanlah kebahagiaan antara kami...
Agar kemesraan itu abadi...
Ya Allah...
Ya Tuhanku yang Maha Mengasihani...
Seringkanlah kami melayari hidup ini...
Ketepian yang sejahtera dan abadi...
Maka jodohkanlah kami...
Tetapi Ya Allah...
Seandainya telah Engkau takdirkan
Dia bukan milikku...
Bawalah dia jauh daripada pandanganku...
Luputkanlah dia dari ingatanku...
Dan periharalah aku dari kekecewaan...
Ya Allah ya Tuhanku yang Maha Mengerti...
Berikanlah aku kekuatan...
Menolak bayangannya jauh ke dada langit...
Hilang bersama senja yang merah...
Agarku sentiasa tenang...
Walaupun tanpa bersama dengannya...
Ya Allah yang tercinta...
Pasrahkanlah aku dengan takdir-Mu...
Sesungguhnya apa yang telah Engkau takdirkan
Adalah yang terbaik untukku...
Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui...
Segala yang terbaik buat hamba-Mu ini...
Ya Allah...
Cukuplah Engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku...
Di dunia dan akhirat...
Dengarkanlah rintihan daripada hamba-Mu yang daif ini...
Jangan Engkau biarkan aku sendirian...
Di dunia ini mahupun di akhirat...
Menjuruskan aku ke arah kamaksiatan dan kemungkaran...
Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman...
Agar aku dan dia sama-sama dapat membina kesejahteraan hidup...
Ke jalan yang Engkau redhai...
Dan kurniakanlah kepadaku keturunan yang soleh dan solehah...
Ya Allah...
Berikanlah kami kebahagiaan di dunia dan akhirat...
Dan periharalah kami dari azab api Neraka...
Amin...amin...Ya rabbal 'aalamin.
Selesai berdoa ikram terus merebahkan badannya dan mengharapkan mimpi yang indah agar segala luka yang dirasai hilang buat sementara…..

3 ulasan:

i'm fateehaa berkata...

kau dah buat ending dye ke blom? hehehe
aku nak buat cerita pasal side yani boleh tak? :)

pajong pemalas!!! berkata...

boleh sangat..cerita nie takkan ada ending sebab watak yani gn ikraam nie wujud...haha
ikram adalah aku..yani adalah ex aku...

i'm fateehaa berkata...

alah, boleh je nak jd ending tapi just imigination je lah. oke! nanti aku buat then aku kasi kat kau . :)

pegodeh

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...