Isnin, 12 November 2012

bangla,indon dan myammar.


assalamualaikum..

diskriminasi antara manusia selalu wujud di dalam masyarakat dan kita selalu lupa yang kita ni sama saja MANUSIA yang dihidupkan untuk menjadi khalifah di bumi Allah ni.

      okay kalau dah baca tajuk tu mesti korang akan faham ape yang  aku nak cakap nie mesti pasal pendatang asing kan? yeahh betul tu ..bila korang nampak bangla korang akan cakap "bapak busuk sial!" yeah bangla memang busuk  tapi busuk2 diorang tu busuk lagi kita yg hina dia cari rezeki dan korang patut tahu yang negara asal diorang tu agak mundur sebab tu diorang datang Malaysia nak cari rezeki dan korang patut tahu jugak bahwasanya dekat bangla tu diorang tanggung family diorang yang bergantung hidup pada diorang..(kiralh bpe banyak diorang aku cakap) tapi macam tak kena je ape yang aku cakap nie dari bangla busuk ke bangla cari rezeki...=='
cuba bila kita dah masuk alam pekerjaan mesti akan membabitkan pekerja warga asing yang memegang jawatan sebagai cleaner dan pegawal keselamatan.cuba tengok cara diorang kerja, suruh je ape benda nk buat semua dioorang buat tak macam kita orang tempatan kerja sikit mengeluh memanjang tak long lasting pun..haishhh
  sama-sama niat nak cari rezeki tapi diberi extrajob itulah malang warga asing yang bekerja di Malaysia kesian jugak aku tengok walaupun yang suruh buat extrajob tu aku eehhh tapi aku biasa bagi extra upah jugak untuk diorang tau..
  begitu jugak dengan myammar tapi myammar nie kepala batu sikit kadang-kadang nak belasah jugak..
hahaha
tapi kalau Indon aku agak baik hati sikit sebab aku pun ade keturunan dari sana jugak kira aku nie mix sebab tu aku pandai..:) kalau indon tu baik dengan aku aku layan dia mcm dia warga Malaysia xde diskriminasi..

cuba bayangkan jika kita di tempat mereka? Malaysia sebuah negara yang miskin dan kita terpaksa merempat ke Indonesia yang lebih maju untuk mencari rezeki..fikirkan sejenak kita juga akan digelar pendatang asing!! jadi bersyukurlah dengan nikmat yang ada nie tapi nie semua bukan aku suruh undi UMNO tau..

sebenarnya aku sendiri masih tertanya-tanya apakah motif entry aku kali ini mungkin kerana aku tidak bekerja hari ini dan mungkin juga disebabkan kebosanan.Okaylah aku rasa kita sudah cukup matang untuk membezakan Manusia dengan binatang jadi layanlah manusia disekeliling kita dengan baik tidak kira pondan,bojan,pelacur,artis,menteri,dato,bangla myammar mahupun nigeria..tapi biarlahh berpada-pada dan ikut waktu dan masa serta ketika..










Tiada ulasan:

pegodeh

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...